Interview with Ingeborg Steenhorst

Interview with Ingeborg Steenhorst

Thank you,  Ingeborg Steenhorst

For an english version, just scroll down the interview page 😉

Entrevistamos Ingeborg, do qual faz o design das roupas da Floor Jansen. Elas trabalharam juntas na época do After Forever, nas atuais roupas utilizadas na turnê do Nightwish, e agora estão juntas novamente no desenvolvimento das novas roupas para o novo álbum do ReVamp, que será lançado em setembro de 2013.

988606_580137302018367_1963029549_n Interview with Ingeborg Steenhorst

Ω

1. As peças que você cria possuem características próprias. Quais são suas referências na hora da criação? No que você se inspira?

Ingeborg: Em geral, eu recebo inspiração de pesquisas sobre história da moda, influências étnicas e culturais, arte, música, cinema e fotografia, arquitetura e por último mas não menos importante, a natureza e a vida selvagem. Usando estas fontes de inspiração, eu gosto de misturar moda, figurino e design de jóias em uma única coisa.

Quando faço designs para meus clientes de rock, a minha inspiração principal são eles próprios e suas músicas, letras e obras de arte de álbuns. Eu mergulho em sua personalidade e na atmosfera de suas músicas e tento criar projetos que os coloquem em um nível superior.

Para criar meus projetos eu uso tecidos exclusivos, peles de couro fino, peças recicladas de roupas vintage, estampas gráficas e estampas a mão com cobertura de tinta em combinação com uma ampla gama de materiais de decoração como pérolas, pedras, strass, pérolas, tachas, flores de seda, penas exóticas e componentes de jóias vintage.

944287_580126595352771_386556346_n-201x300 Interview with Ingeborg Steenhorst2. Qual a maior dificuldade na hora da criação?

Ingeborg: Às vezes, encontrar os materiais certos para uma peça que eu tenho em mente pode ser difícil. Além disso, eu sempre tenho que ter certeza de que os detalhes específicos são visíveis e impressionantes no palco, mesmo em um palco como do tamanho do Arena, e que os tecidos, os efeitos de pintura e decoração chamam atenção. E minhas roupas tem que ser capaz de suportar o uso intenso e o fato de passarem por muitas embalagens já que os artistas viajam para turnê mundial durante meses seguidos.

Mas, a coisa mais difícil é gerir o tempo de produção necessário para criar uma peça. Eu posso passar horas e horas fazendo um projeto a fim de alcançar a perfeição. Se eu tivesse que calcular todas as horas investidas que uma peça muitas vezes exige, se tornaria inviável. Então, manter um olho no relógio e controlar meus impulsos na hora de fazer um design é a minha maior dificuldade 😉

3. Já aconteceu de você criar algo na certeza de que estava incrível, e no final a pessoa reagir negativamente?

Ingeborg: Não, eu nunca recebi reações negativas sobre os meus designs até agora… Na maior parte das vezes se resume a se é do gosto da pessoa ou não.

4. Se você não fosse Designer, qual carreira seguiria?

Ingeborg: Honestamente, eu gosto de pensar que cheguei ao meu destino 🙂 Antes de lançar meu estúdio de design de moda, em 2006, eu tive muitas carreiras. Com o passar dos anos, eu me formei em design gráfico e de moda, produção de artistas e saúde. Em resumo, eu trabalhei durante muitos anos como produtora de bandas holandesas como Cirrha Niva e the Gathering, como diretora de marketing naPsychonaut Records (gravadora do The Gathering). Antes de ficar na indústria musical em período integral, trabalhei como terapeuta ocupacional e enfermeira. Quando era mais nova, trabalhava em uma loja de sapatos. Por agora, de vez em quando ainda trabalho na área de saúde como enfermeira freelancer, mas, a maior parte do meu tempo é dedicada aos meus designs e às minhas atividades de estilista.

5. Como é trabalhar com a Floor Jansen novamente? Comparada a ultima vez, ocorreu algum tipo de mudança?

Ingeborg: Trabalhar com Floor é sempre divertido. Ela é uma pessoa muito agradável e inspiradora para se trabalhar. Em comparação com os figurinos que criei para ela na época do After Forever, em 2007, uma das maiores mudanças é que agora Floor, além do ReVamp, está cantando com o Nightwish. Ela tem que se apresentar em grandes palcos agora, com equipamento de show completo e para mim, como estilista, isso significa que eu preciso criar figurinos que realmente chamem atenção!

6. Existe algum tipo de padrão para as criações relacionadas a Floor Jansen? 1234778_487960807967293_72238036_n Interview with Ingeborg Steenhorst

Ingeborg: Floor gosta de ter suas roupas muito femininas mas com um pouco de balanço. Então, eu me esforço para criar silhuetas que expressam o melhor de suas curvas femininas, mas também algo mais obscuro e com uma atitude audaciosa. Seus projetos são totalmente adaptados para que se adequem à sua altura. E além de serem impressionantes, os figurinos também precisam ser práticos para que Floor mantenha a liberdade completa de seus movimentos.

7. Quando estão juntas, o processo de criação é baseado em alguma idéia dela, ou ela entrega tudo em suas mãos?

Ingeborg: É uma cooperação de 50% cada. Eu peço para que Floor me diga quais tipos de trajes ela gostaria de usar e então a aconselho sobre silhueta, materiais e tecidos com os quais eu gostaria de trabalhar. Para o resultado artístico final dos designs, ela me dá liberdade total. Floor sabe que eu inventarei efeitos e detalhes que ela jamais poderia imaginar. Essa é minha característica como figurinista.

8. Como ocorre todo esse processo criativo? Suas idéias surgem no decorrer do dia, durante os sonhos, ou você cria de acordo com a ” personalidade ” do seu cliente?

Ingeborg: Bem, primeiro eu começo com a criação de um perfil pessoal do artista baseado em conversas que tenho com eles. Eu preciso saber que tipo de pessoa ele/ela é e o que ele/ela gosta mais quando se trata de estilos, materiais e cores.

Em segundo lugar eu mergulho em sua música, letras e, quando disponível, o seu trabalho de arte do álbum. Com base nessas impressões que eu começo a pensar sobre as silhuetas da e cada detalhe acerca de materiais e efeitos, como estampas, revestimentos de pintura e estrutura de tecidos.

Minha idéia de projeto vem para mim tanto durante o dia quanto durante a noite (muitas vezes durante uma caminhada ou andando de bicicleta na natureza). Também tenho idéias olhando e tocando tecidos e materiais.

9. Existe alguma pessoa em especial, que você gostaria de criar algo, e ainda não teve a oportunidade?

Ingeborg: Na verdade, eu gosto de trabalhar com todos novos artistas se eles apresentam suas personalidades, estilo musical e necessidades específicas de figurino. O mais importante para mim é que o artista tenha sua própria identidade. Eu não gosto de trabalhar com clones ou artistas que tentam copiar outros.

A respeito dos meus ídolos musicais, eu adoraria fazer designs para Sarah Brightman, conhecida por seu famoso papel como Christine Daaé em O Fantasma da Ópera. Ela ainda está viajando pelo mundo como artista solo e adora se apresentar com figurinos excêntricos e bijouterias. Ela canta de ópera a pop e rock. O dueto dela com Paul Stanley do Kiss (AQUI) será uma das músicas que tocarão no meu funeral.

10. A música de certa forma te influencia em suas criações? Alguma música em especial?

Ingeborg: A música é muito importante durante o meu processo de design. No entanto, não se resume a músicas específicas. É mais a atmosfera completa de um álbum que eu preciso inalar.

Quando eu crio as roupas personalizadas para meus clientes de rock, sempre deixo CD’s deles tocando no volume mais alto para ficar realmente na atmosfera de suas músicas. Meus vizinhos nem sempre gostam disso hahaha, já que a maioria dos meus clientes toca rock ou heavy metal.

Enquanto trabalho em minhas próprias coleções, eu deixo tocar a música que se encaixa na atmosfera enquanto estou olhando para o design. Pode ser rock e metal, mas também do ambiente, música clássica, música mundial ou trilhas sonoras de filmes.

— Finalizo essa bela entrevista com a mensagem de que Floor e eu nos juntaremos muito em breve! Dessa vez, para lançar uma coleção de roupas exclusivas para fãs que se adequam a ela e à sua música, bem como à sua moda e estilo. Fique de olho em minha página do Facebook, se você gostaria de ser o primeiro a saber mais sobre a nossa co-coleção.

Love!
Ingeborg

Você encontra mais sobre o seu trabalho nos links a seguir:

Ingeborg Steenhorst – Jewellery, Accessory & Costume Designer

Website

Ω

 English

We interviewed Ingeborg, design of Floor Jansen’s clothes. They worked together at the time of After Forever, clothes used in the current tour of Nightwish, and are now back together in the development of new clothes ReVamp’s new album which will be released in September 2013.

988606_580137302018367_1963029549_n Interview with Ingeborg Steenhorst

Ω

1. The designs you create have their own characteristics. What are your references? What inspires you?

Ingeborg: In general, I get inspiration from researching fashion history, cultural and ethnic clothing influences, arts, music, film & photography, architecture and last but not least nature and wild life. Using these inspiration sources I like to blend fashion, costume and jewellery design in to one.

Concerning designs for my rock clients in particular, my main inspiration are the artists themselves and their music, lyrics and album art works.  I dive into their personality and the atmosphere of their music and try to create designs that will lift them to a higher level.

To create my designs I use exclusive fabrics, fine leather skins, recycled vintage clothing parts, graphic prints and hand dyed paint-coatings in combination with a wide range of stunning decorative materials like pearls, gemstones, rhinestones, beads, studs, silk flowers, exotic feathers and vintage jewellery components.

944287_580126595352771_386556346_n-201x300 Interview with Ingeborg Steenhorst2. What is your biggest difficulty while creating your designs?

Ingeborg: Sometimes finding the right materials for a piece I have in mind can give me a hard time.

Furthermore I always have to make sure that specific details in the stage outfits are visible and impressive even on a Arena sized stage and that the fabrics, paint effects and decorations work in a good way with the stage lightning.  And my stage clothing has to be able to endure intense rough use and a lot of packing stress since the artists are touring the globe with them for months in a row.

But The most difficult thing I guess is managing the production-time needed to create a piece. I can spend hours and hours on decorating a design in order to reach the ultimate YES!!! level. If I had to calculate all invested hours a piece often requires, it would become unaffordable. So keeping an eye on the clock and controlling my designer drifts is often giving me the hardest time 😉

3. Have you ever created something with the certainty that it was incredible, and in the end you received a negative reaction?

Ingeborg: No I never received negative reactions on my designs so far….mostly it comes down to if a design is ones taste or not.

4. If you were not a designer, what career would you follow?

Ingeborg: Honestly I like to think that I have reached my final destination 🙂
Before I launched my fashion design studio in 2006, I have had several careers already. Over the years I got my degrees in graphic and fashion design, artists management, and health care. In a nutshell; I’ve worked many years as artist manager for Dutch rock bands Cirrha Niva and the Gathering, as label/promotion manager at Psychonaut Records (record label owned by the Gathering). Before I started full time in the music industry I worked as occupational therapist and nurse in healthcare and in my younger days I started with a student job in a shoe store. For the moment I still sometimes work in health care as freelance nurse but most of my time now goes in to running my design and styling activities.

1234778_487960807967293_72238036_n Interview with Ingeborg Steenhorst5. How is working with Floor Jansen again? Compared to last time, was there some kind of change?

Ingeborg: Working with Floor is always great since she is a very nice and inspiring person to work with. Compared to the After Forever stage outfits I created for Floor in 2007, one of the biggest changes now is that Floor besides ReVamp is singing with Nightwish. She has to perform on very big stages now with full show equipment and for me as costume designer it means that I need to create stage outfits that are real show stoppers!

6. Is there any kind of standard for the design creations related to Floor Jansen?

Ingeborg: Floor likes to have her outfits very feminine but with a Rocking Edge. So I strive to create silhouettes that express the best of her female curves but also breath a dark and ‘smack in the face’ attitude. Her designs are completely tailored to make sure they have the proper length for her body height. And besides being stunning the stage outfits also have to be practical for Floor to use on stage and she needs to keep full movement freedom.

7. When you are together, is the creation process based on ideas suggested by Floor or she leaves everything in your hands?

Ingeborg: It is a 50/50 cooperation. I ask Floor to tell me what type of outfits she would like wear and then I advice her on the silhouette and fabric/materials I would like to use to create the design. For the final artistic outcome of the designs she grants me total freedom. Floor  knows that I will come up with effects and details she could never dreamed off. That is my added value as costume designer.

8. How is your creation process while making new designs? Do your ideas emerge during the day, during dreams, or according to the “personality” of your client?

Ingeborg:  Well first I start with creating a personal profile of the artist based on conversations I have with them. I need to know what kind of person he/she is and what he/she likes most when it comes to styles, materials and colours.

Secondly I dive into their music, lyrics and when available, their album art work. Based on these impressions I start to think out the outfit silhouettes and specifics details in  materials and effects like prints, paint coatings and structure of fabrics.

My design idea’s come to me during both day time (often while hiking or biking in nature) and during night time in my dreams. I also get idea’s out of looking and touching fabrics and materials.

9. Is there anyone in particular that you would like to create some design for and haven’t got the opportunity yet?

Ingeborg: Actually I like to work with every new artist since they bring their own personality, musical style and specific outfit needs. Most important for me is that the artist and his/her music has its ‘Own Personal Identity’.  I do not like to work with band-clones or artist who try to copy-cat others.

When it comes to my personal music idols I would love to design for Sarah Brightman, know for her famous role as Christine Daaé in Andrew Lloyd Webber’s Phantom of the Opera. She still is touring the globe a solo artist and she loves to perform in eccentric outfits and costume jewellery. She sings in a wide musical range from opera, pop to rock. Her duet ‘I will be with you’ with Paul Stanley from Kiss (HERE) will be one of the songs played on my funeral.

10. Does music somehow influence you on your creations? If that’s tha case, are there any songs in particular?

Ingeborg: Music is very important during my designing processes. However it does not comes down to particular songs. It’s more the complete atmosphere of an album that I need to inhale.

When I create the custom outfits for my rock clients I’m always playing their records in my studio in the highest level to really get in to the atmosphere of their songs. My neighbours do not always like that hahaha since most of my clients play heavy rock or metal.

While working on my own collection pieces I play music that fits the atmosphere I’m looking for the design. This can be rock and metal but also ambient, classical music, world music or movie soundtracks.

— Finishing this nice interview with the message that Floor and I will team up again very soon! This time to launch a exclusive clothing collection suiting fans of Floor and her music as well as rock style fashion addicts. Keep an close eye an my facebook page if you like to be the first to learn more about our co-collection.

Love!
Ingeborg

You see more your work here:

Ingeborg Steenhorst – Jewellery, Accessory & Costume Designer

Website

 

 

 

Share this content: